Bas Eickhout

De klimaattop vloog voorbij, dus het wordt een nog een lange laatste avond

Deze klimaattop vloog voorbij. Vandaag is de laatste dag van deze vreemde top. Ik bezocht er inmiddels meer dan tien, maar nog nooit maakte ik mee dat op de laatste dag het zo rustig was.

Vacature: vervanging voor de Verenigde Staten gezocht (v/m/x)

Het feit dat we het Parijsakkoord hebben, is te danken aan de bilaterale relaties tussen China en de Verenigde Staten onder Obama. Nu deze motor achter de klimaatonderhandelingen is weggevallen, is het stukken moeilijker geworden om tot concrete afspraken te komen. De EU staat te popelen om de positie van de VS over te nemen. De Chinezen kijken echter de kat uit de boom. Het is als met elke andere relatie: het gaat om vertrouwen.

Merkel trekt portemonnee, Macron komt met ideeën

Macron en Merkel

De klimaattop gaat de fase in waarin politieke besluiten genomen worden. Voor de klimaatministers aan de slag gaan, zijn er echter nog de traditionele 'opening statements', deze keer van de Duitse bondskanselier Angela Merkel en de Franse president Emanuel Macron. Als het motorblok van de EU spreekt, is het altijd de moeite waard om even goed te luisteren.

Amerikaanse staten en steden overschaduwen fossiele inzet van Trump

Trump zegt het klimaatakkoord op

Het is de eerste klimaattop met president Donald Trump aan het roer in de Verenigde Staten. Iedereen vraagt zich af wat dat betekent voor de klimaatonderhandelingen: Liggen de VS dwars? Krijgt Trump steun van andere regeringsleiders? De antwoorden op deze vragen bepalen voor een aanzienlijk deel het succes van de COP23. We maken een tussenbalans op.

Rutte-III moet in Bonn basis leggen voor CO2-reductie van 55 procent uit regeerakkoord

Pre-2020. Een term dat die meesten niet snel zullen gebruiken, maar in Bonn hoor je het de laatste dagen continu.

Podcast: Wat gebeurt er in Bonn?

Podcast

Maandag begon in Bonn, Duitsland de jaarlijkse VN-klimaattop. Uiteraard zijn we erbij en doen we live verslag van de laatste ontwikkelingen op onze vernieuwde klimaat-website. Europarlementariër Bas Eickhout nam alvast een nieuwe podcast op waarin hij de laatste stand van zaken bespreekt: rekenregels om afspraken te kunnen controleren, de rol van Merkel als gastvrouw en toch ook over de Amerikanen.

Politieke druk blijft nodig om klimaatakkoord uit te werken

COP23

Dit jaar organiseert het eiland Fiji COP23, de jaarlijkse klimaattop van de VN, maar de top vindt plaats op het hoofdkantoor van de VN-klimaatorganisatie UNFCCC in Bonn, Duitsland. Europarlementariër en ‘klimaattopveteraan’ Bas Eickhout neemt deel aan de top. Hij verwacht vooral veel technische onderhandelingen, maar wil vooral de politieke druk hoog houden.

Europees Parlement legt eisen voor klimaattop op tafel

COP23

Europarlementariër Bas Eickhout is tevreden met de inzet van het Europarlement voor de jaarlijkse klimaattop, die in november in Bonn plaatsvindt. Landen komen dan bij elkaar om de regels vast te leggen die de afspraken onder het Parijsakkoord verder uitwerken.

Trump stapt uit het Parijsakkoord: Wat zijn de gevolgen?

Keer op keer kondigde de Amerikaanse president Donald Trump aan dat hij een besluit zou nemen over het klimaatakkoord. En keer op keer stelde hij het weer uit. Nu weten we definitief wat z’n plannen zijn. Maar hoe gaat het nu precies verder in de Amerikaanse politiek? En wat zijn de gevolgen voor het klimaatakkoord? We beantwoorden de meestgestelde vragen.

Klimaattop Marrakesh trekt zich niks aan van Trump

"Klimaatactie staat definitief op de mondiale agenda, maar de uitvoering van de deal in Parijs moet versnellen." Dat concludeert GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout na de afsluiting van de klimaattop vrijdagnacht in Marrakesh. Eickhout woonde namens het Europees Parlement de top bij en stelt vast dat de steun voor het ingezette beleid weliswaar onveranderd positief is, maar dat concrete actie steeds urgenter wordt.

Abonneren op RSS - Bas Eickhout