Klimaatverandering

Het klimaat op onze aarde verandert en dat komt door ons menselijk handelen, daar zijn bijna alle wetenschappers het over eens. De gevolgen van de opwarming van de aarde zijn groot en ze ontvouwen zich sneller dan verwacht. Daarom moeten we er alles aan doen om de opwarming van de aarde onder twee graden te houden.

Woordvoerder

Bas Eickhout

Klimaat en weer zijn nauw verwant met elkaar, maar niet hetzelfde. Beiden beschrijven ze de weersomstandigheden in termen als temperatuur, wind en neerslag. Het weer beschrijft deze op korte termijn: in uren, dagen of weken. Het klimaat is een optelsom van de gemiddelde weersomstandigheden gemeten over de langere termijn: maanden, jaren, decennia of langer. Eén koude winter of een koude zomer bewijst dus niet dat klimaatverandering niet bestaat. We berekenen de gemiddelden over een lange termijn.

Alhoewel er verschillende oorzaken kunnen zijn voor klimaatverandering, zijn wetenschappers het eens dat de klimaatverandering die we nu meten, wordt veroorzaakt door ons menselijk handelen. De belangrijkste oorzaak is de uitstoot van broeikasgassen.