Blokkeert het Europarlement voorkeursbehandeling gasinfrastructuurprojecten?

Woensdagmiddag stemt het Europees Parlement over het voorstel van de Europese Groenen om de zogeheten Europese lijst met 'projecten van gemeenschappelijk belang' voor energie-infrastructuur te verwerpen. Europarlementariër Bas Eickhout: “Deze lijst zet de deur wagenwijd open voor miljardensubsidies voor gasinfrastructuur. Dat terwijl we al een kolossale overcapaciteit hebben, en juist van het gas af moeten.”

De Europese Commissie stelde een lijst op met energieprojecten op die cruciaal zouden zijn voor de integratie van de Europese energiemarkt en dus een voorkeursbehandeling verdienen. Eickhout: “Het is echter een wenslijstje van de nationale regeringen geworden. Bijna een derde van de lijst bestaat uit gasinfrastructuur, met 53 van de 173 projecten. En dan gaat het ook nog eens om gigantische projecten. Bouwen we al de gasinfrastructuur die nu in de lijst staat, dan hebben we straks zo’n drie keer meer importcapaciteit dan nodig.”

Onder het mom van 'transitiebrandstof' en 'energiezekerheid' worden momenteel miljarden geïnvesteerd in gas. Eickhout: “Die infrastructuur ligt er veertig tot vijftig jaar. Tegen die tijd moeten we al lang van het gas af zijn, als we enigszins in de buurt willen komen van de verplichtingen onder het Parijsakkoord. Nemen we onze klimaatafspraken serieus, dan zitten we straks dus met miljarden aan gestrande investeringen.“ Eickhout wijst erop dat daarnaast steeds meer onderzoek uitwijst dat gas een aanzienlijk hogere klimaatimpact heeft dan eerder gedacht vanwege de substantiële methaan-lekkages die vaak bij winning en transport komen kijken.

Opname van gasprojecten op de lijst leidt tot grote verspilling van publiek geld. Onlangs keurde de Europese Investeringsbank een lening van anderhalf miljard goed voor de ‘Zuidelijke Gascorridor’, met als argumentatie dat deze pijplijn op de lijst met projecten van gemeenschappelijk belang staan. Eickhout probeert ook dit besluit tegen te houden.

Krijgt het voorstel woensdag voldoende steun, dan zal de Europese Commissie met een nieuwe lijst moeten komen die vrijwel geheel uit elektriciteitsprojecten bestaat. Eickhout houdt hoop: “De waanzin van onze gas-obsessie lijkt langzaam maar zeker door te dringen."

Update

Wij houden je graag op de hoogte van het belangrijkste klimaatnieuws.

AANMELDEN