De ontknoping van een diplomatieke thriller

Bas Eickhout werd onlangs door een onafhankelijke jury van duurzaamheidsexperts op nummer 1 in de Duurzame 100 van Trouw gezet. Voor deze krant schrijft Eickhout tijdens de klimaattop af en toe een blogbericht. Uiteraard linken we ze ook vanuit deze klimaatwebsite.

Inmiddels zijn alle hotshots aanwezig. VN-baas Ban Ki Moon riep de aanwezigen op om actie te ondernemen, Al Gore probeert de wereld op het juiste pad te krijgen en Rajendra Pachauri - het hoofd van de IPCC-rapporten - legt uit hoe de wetenschap tot haar alarmerende conclusies komt. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken John Kerry op zijn beurt noemt klimaatverandering een "security issue".

Eickhout op de klimaattop in Lima

Ook dat is een belangrijk statement omdat als het om nationale veiligheid gaat, de VS - en zeker Capitol Hill - meer geneigd zullen zijn actie te ondernemen. Zal het helpen? Vandaag zouden we het moeten weten. Of liever: morgen zullen we het weten. Traditiegetrouw zullen de onderhandelingen namelijk niet klaar zijn voor de zaterdagochtend. In die zin duurt de thriller van Lima nog wel even voort.

Maar waar gaan de discussies nu nog om? We weten namelijk dat geen grote nieuwe akkoorden te verwachten zijn. Die zullen pas worden gesloten in Parijs, eind 2015. Maar dat maakt Lima niet minder belangrijk. Nog steeds wordt van landen verwacht dat landen begin 2015 aangeven hoe zij hun broeikasgasuitstoot gaan verminderen. En nog steeds is dan de vraag hoe geanalyseerd gaat worden wat die beloftes precies inhouden. En ontwikkelingslanden willen nog steeds weten hoeveel financiële steun staat tegenover acties van hen. Allemaal ingrediënten die in Lima aan de orde moeten komen.

Lees het complete blogbericht op de website van Trouw