Drie kwesties om in de gaten te houden tijdens Macrons klimaattop

Emmanuel Macron op de klimaattop in Bonn

Op eigen initiatief, en dus buiten het officiële VN-traject om, organiseert de Franse president Emmanuel Macron een internationale klimaattop om de tweede verjaardag van het Parijsakkoord te vieren. Doel is om de afspraken uit dat klimaatakkoord om te zetten in actie. Het overkoepelende thema: Financiën. Daarom bespreken we drie hot topics op het snijvlak van klimaat en geld.

Europarlement zet stap richting CO2-neutrale economie in 2050

De aarde

Als het aan de milieucommissie en industriecommissie van het Europees Parlement ligt, dan leggen we bij wet vast dat de EU uiterlijk in 2050 CO2-neutraal moet zijn. “Om opwarming van de aarde tegen te gaan, kunnen we niet zonder een langetermijnplanning,” reageert GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout, die de voorstellen van harte steunt.

Industriecommissie besluit over doelstellingen energiebesparing en duurzame energie

Hoogspanningsmast

Als het aan de industriecommissie van het Europarlement ligt, dan moet de EU in 2030 voor veertig procent procent zuiniger omgaan met energie. Deze doelstelling moet per EU-land  worden vertaald naar nationale verplichtingen.

Milieucommissie Europarlement mengt zich in gevecht over fossiele subsidies

Een kolencentrale in Polen

Onder het mom van energiezekerheid geven veel EU-landen financiële steun aan kolencentrales. De Europese Commissie wil dit misbruik aanpakken met een CO2-limiet voor dit zogenaamde capaciteitsmechanime. Dinsdag stelde de milieucommissie van het Europarlement voor om de voorstellen nog aan te scherpen.

Resultaat COP23: Europa is aan zet om klimaatakkoord Parijs te halen

De klimaattop COP23 in Bonn is ten einde. Traditioneel werd de laatste dag weer een lange, maar werd uiteindelijk afgesloten met afspraken hoe het komend jaar het ambitieniveau van de deelnemende landen opgeschroefd kan worden.

De klimaattop vloog voorbij, dus het wordt een nog een lange laatste avond

Deze klimaattop vloog voorbij. Vandaag is de laatste dag van deze vreemde top. Ik bezocht er inmiddels meer dan tien, maar nog nooit maakte ik mee dat op de laatste dag het zo rustig was.

Vacature: vervanging voor de Verenigde Staten gezocht (v/m/x)

Het feit dat we het Parijsakkoord hebben, is te danken aan de bilaterale relaties tussen China en de Verenigde Staten onder Obama. Nu deze motor achter de klimaatonderhandelingen is weggevallen, is het stukken moeilijker geworden om tot concrete afspraken te komen. De EU staat te popelen om de positie van de VS over te nemen. De Chinezen kijken echter de kat uit de boom. Het is als met elke andere relatie: het gaat om vertrouwen.

Eindelijk goed Nederlands klimaatnieuws

GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger schreef deze bijdrage terug in de trein na drie volle dagen op de klimaattop in Bonn.

Druk en inspirerend! Samen met mijn collega Kamerleden heb ik ontzettend veel mensen ontmoet: milieu-activisten, jongeren maar ook ondernemers en politici uit de hele wereld. Allemaal waren we het eens: we moeten alles op alles zetten om klimaatverandering te voorkomen. Deze breed gedeelde instelling was ook de uitkomst van de klimaattop in Parijs in 2015. Maar nu was de vraag vooral hóe we dat gaan doen.

Merkel trekt portemonnee, Macron komt met ideeën

Macron en Merkel

De klimaattop gaat de fase in waarin politieke besluiten genomen worden. Voor de klimaatministers aan de slag gaan, zijn er echter nog de traditionele 'opening statements', deze keer van de Duitse bondskanselier Angela Merkel en de Franse president Emanuel Macron. Als het motorblok van de EU spreekt, is het altijd de moeite waard om even goed te luisteren.

Podcast: De speeches

Podcast

We luisterden woensdag naar de speeches tijdens de opening van het politieke gedeelte van de klimaattop. Maar wat zeiden Angela Merkel, Emanuel Macron en anderen eigenlijk?