Telt fossiele brandstof straks toch als klimaatneutraal mee in de luchtvaart?

Door toedoen van de Verenigde Staten en Saoedi-Arabië mogen luchtvaartmaatschappijen fossiele brandstoffen als ‘groen’ meetellen bij hun doelstelling om zogenaamd CO2-neutraal te groeien. Tenzij Nederland en de EU hun tanden laten zien en hier een stokje voor steken. En dat is hoog tijd, concluderen Europarlementariër Bas Eickhout en Kamerlid Suzanne Kröger.

Klimaatpodcast: Bernice Notenboom, poolreiziger en klimaatjournalist

Bernice Notenboom op de Zuidpool

In de eerste aflevering van een nieuw seizoen klimaatpodcasts spraken we (uiteraard) met Europarlementariër Bas Eickhout, maar was ook Bernice Notenbook, poolreiziger en klimaatjournalist te gast. Vanaf het GroenLinks Festival in Eindhoven spraken we over de gevolgen van klimaatverandering die ze nu al ziet tijdens haar reizen. Ook vertelde Bernice over haar tactiek om  CEO's van grote bedrijven mee te nemen op expeditie om ze te overtuigen om klimaatbeleid serieus te nemen.

Europa scherpt doelstelling voor duurzame energie aan en stopt palmolie als biobrandstof

Om 3.38u bereikten de onderhandelaars een akkoord.

Het Europees Parlement en EU-landen kwamen woensdagnacht tot een akkoord over nieuwe EU-wetgeving voor duurzame energie. Belangrijkste punt is dat de doelstelling voor duurzame energie in de EU voor 2030 omhoog gaat naar 32 procent. Op het specifieke punt van bio-energie was Europarlementariër Bas Eickhout hoofdonderhandelaar. Hij slaagde erin een uitfasering van palmolie als biobrandstof voor elkaar te krijgen.

Raamwerk voor Europese klimaatwetgeving staat, invulling moet scherper

“Het raamwerk voor de Europese klimaatwetgeving staat en dat is goed nieuws. De invulling ervan is echter verre van genoeg om de doelstelling van het klimaatakkoord van Parijs te halen. Daar gaan we de komende jaren hard aan werken.” Dat is de analyse van Europarlementariër Bas Eickhout over twee pakketten met klimaatwetgeving waarover het Europarlement dinsdag stemde.

Hoe bereken je de CO2-uitstoot van bossen en houtkap?

Onze bossen zorgen voor een enorme opslag van CO2. Doordat bomen groeien nemen ze CO2 op, maar die CO2 komt weer vrij als bomen afsterven of gekapt worden. Maar hoe neem je dat mee in de berekeningen om – volgens het klimaatakkoord – de CO2-uitstoot in 2050 naar nul te krijgen? De EU is bezig om nieuwe regels op te stellen voor de periode na 2021. Dat leidde tot een verhit debat. Dinsdag stemt het Europees Parlement over de uiteindelijke deal. We doen een poging om het LULUCF-dossier uit te leggen.

Blokkeert het Europarlement voorkeursbehandeling gasinfrastructuurprojecten?

Woensdagmiddag stemt het Europees Parlement over het voorstel van de Europese Groenen om de zogeheten Europese lijst met 'projecten van gemeenschappelijk belang' voor energie-infrastructuur te verwerpen. Europarlementariër Bas Eickhout: “Deze lijst zet de deur wagenwijd open voor miljardensubsidies voor gasinfrastructuur. Dat terwijl we al een kolossale overcapaciteit hebben, en juist van het gas af moeten.”

Europese Commissie gaat aan de slag met verduurzaming financiële sector

De Europese Commissie presenteerde donderdag een actieplan om duurzaamheid een centrale plek te geven in de financiële sector. GroenLinks pleit al jaren voor maatregelen om te breken met het fossiel kortetermijndenken in de financiële sector en juicht deze belangrijke stap toe.

Zo komen we tot nul CO2-uitstoot in 2050

cijfer nul

De doelen van het Parijsakkoord uit 2015 zijn duidelijk: De opwarming van de aarde ver onder de twee graden houden en proberen om maximaal anderhalve graad op te warmen. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout liet samen met de Europese Groenen onderzoeken hoeveel CO2 we nog kunnen uitstoten tot 2050 om dat doel te halen. En waar we actie moeten ondernemen om onder die limiet te blijven.

Nieuwe regels EU-emissiehandel maken ruimte voor aanvullend nationaal klimaatbeleid

Het Europees Parlement keurde dinsdag de nieuwe regels voor het Europese emissiehandelssysteem (ETS) goed. Europarlementariër Bas Eickhout is kritisch: “Het is een minimale herziening: voor een fatsoenlijke ETS-prijs zal er veel meer moeten gebeuren. De wetgeving maakt gelukkig wel ruim baan voor aanvullend nationaal klimaatbeleid. Daarmee is het laatste excuus van Nederlandse politici om onze kolencentrales langer open te houden van tafel.”

Experts: Stop fossiel kortetermijndenken in de financiële sector

Rapport High-level Expert Group of Sustainable Finance

Een Europese expertcommissie voor duurzame financiën publiceerde woensdag haar eindrapport over de verduurzaming van het financieel stelsel in de EU. Daarin staan twee doelstellingen centraal: zorgen dat de financiële sector bijdraagt aan de strijd tegen de opwarming van de aarde en zorgen dat de economie wordt beschermd tegen de financiële risico’s van klimaatverandering. GroenLinks wil dat de Europese Commissie snel werk maakt van deze aanbevelingen.