EnergieUnie

Europarlement scherpt Europees energiebeleid aan

Stemming in het Europees Parlement

Het Europees Parlement stemde woensdag over drie stukken wetgeving die de ruggengraat vormen voor de Europese Energie-unie en Europees beleid op energiebesparing en duurzame energie tot 2030 vastleggen. “Ondanks dat de EU-landen op de rem blijven staan, ligt er nu een bescheiden voorstel van het Europarlement om richting het klimaatakkoord van Parijs te bewegen”, reageert Europarlementariër Bas Eickhout.

Klimaatwet en krachtige EnergieUnie gaan hand in hand

“We kunnen kolencentrales sluiten én van het Russische en Groningse gas afkomen, maar dan moet er wel de politieke wil zijn om met alternatieven te komen. Een Europese EnergieUnie is zo'n alternatief.” Maar constateert Europarlementariër Bas Eickhout bij de presentatie van de Staat van de EnergieUnie, maandag in het Europees Parlement, dat de Europese Commissie zich veel te voorzichtig opstelt. “Onze energiemarkt vraagt om rigoureuze veranderingen. Europa mist straks de boot vanwege halfzacht beleid."

Abonneren op RSS - EnergieUnie