ETS

Nieuwe regels EU-emissiehandel maken ruimte voor aanvullend nationaal klimaatbeleid

Het Europees Parlement keurde dinsdag de nieuwe regels voor het Europese emissiehandelssysteem (ETS) goed. Europarlementariër Bas Eickhout is kritisch: “Het is een minimale herziening: voor een fatsoenlijke ETS-prijs zal er veel meer moeten gebeuren. De wetgeving maakt gelukkig wel ruim baan voor aanvullend nationaal klimaatbeleid. Daarmee is het laatste excuus van Nederlandse politici om onze kolencentrales langer open te houden van tafel.”

Meer maatregelen nodig om emissiehandelssysteem weer op de rails te zetten

Het Europees Parlement stemt woensdag over de invoering van een mechanisme dat bij moet dragen aan het herstel van het Europese emissiehandelssysteem ETS. Medeonderhandelaar Bas Eickhout is tevreden, maar waarschuwt voor teveel optimisme: “We zetten een eerste stap. Structurele problemen lost het echter niets op, dat moet met een grote ETS-herziening die de Europese Commissie volgende week presenteert.” Desondanks prijst de internationale pers het resultaat van onder andere Eickhout als een Landmark Carbon Deal.

Zeven vragen en antwoorden over het emissiehandelssysteem (ETS)

In dit artikel beantwoorden we zeven vragen over het Europees emissiehandelssysteem (ETS).

Abonneren op RSS - ETS