Europese Unie

Europarlement scherpt Europees energiebeleid aan

Stemming in het Europees Parlement

Het Europees Parlement stemde woensdag over drie stukken wetgeving die de ruggengraat vormen voor de Europese Energie-unie en Europees beleid op energiebesparing en duurzame energie tot 2030 vastleggen. “Ondanks dat de EU-landen op de rem blijven staan, ligt er nu een bescheiden voorstel van het Europarlement om richting het klimaatakkoord van Parijs te bewegen”, reageert Europarlementariër Bas Eickhout.

Europarlement eist daden bij woorden: CO2-reductie moet naar min 55% in 2030

Het Europees Parlement wil de daad bij het woord voegen om het klimaat te beschermen. In aanloop naar de VN-klimaattop in Polen eist het dat Europa in 2030 55 procent minder CO2 uitstoot. “Als we beloven om het Parijs-akkoord te halen, dan moeten we natuurlijk ook het beleid erop aanpassen”, stelt Europarlementariër Bas Eickhout tevreden.

Raamwerk voor Europese klimaatwetgeving staat, invulling moet scherper

“Het raamwerk voor de Europese klimaatwetgeving staat en dat is goed nieuws. De invulling ervan is echter verre van genoeg om de doelstelling van het klimaatakkoord van Parijs te halen. Daar gaan we de komende jaren hard aan werken.” Dat is de analyse van Europarlementariër Bas Eickhout over twee pakketten met klimaatwetgeving waarover het Europarlement dinsdag stemde.

Zo komen we tot nul CO2-uitstoot in 2050

cijfer nul

De doelen van het Parijsakkoord uit 2015 zijn duidelijk: De opwarming van de aarde ver onder de twee graden houden en proberen om maximaal anderhalve graad op te warmen. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout liet samen met de Europese Groenen onderzoeken hoeveel CO2 we nog kunnen uitstoten tot 2050 om dat doel te halen. En waar we actie moeten ondernemen om onder die limiet te blijven.

Europarlement zet stap richting CO2-neutrale economie in 2050

De aarde

Als het aan de milieucommissie en industriecommissie van het Europees Parlement ligt, dan leggen we bij wet vast dat de EU uiterlijk in 2050 CO2-neutraal moet zijn. “Om opwarming van de aarde tegen te gaan, kunnen we niet zonder een langetermijnplanning,” reageert GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout, die de voorstellen van harte steunt.

Milieucommissie Europarlement mengt zich in gevecht over fossiele subsidies

Een kolencentrale in Polen

Onder het mom van energiezekerheid geven veel EU-landen financiële steun aan kolencentrales. De Europese Commissie wil dit misbruik aanpakken met een CO2-limiet voor dit zogenaamde capaciteitsmechanime. Dinsdag stelde de milieucommissie van het Europarlement voor om de voorstellen nog aan te scherpen.

Resultaat COP23: Europa is aan zet om klimaatakkoord Parijs te halen

De klimaattop COP23 in Bonn is ten einde. Traditioneel werd de laatste dag weer een lange, maar werd uiteindelijk afgesloten met afspraken hoe het komend jaar het ambitieniveau van de deelnemende landen opgeschroefd kan worden.

Rutte-III moet in Bonn basis leggen voor CO2-reductie van 55 procent uit regeerakkoord

Pre-2020. Een term dat die meesten niet snel zullen gebruiken, maar in Bonn hoor je het de laatste dagen continu.

Abonneren op RSS - Europese Unie