Industriecommissie besluit over doelstellingen energiebesparing en duurzame energie

Als het aan de industriecommissie van het Europarlement ligt, dan moet de EU in 2030 voor veertig procent procent zuiniger omgaan met energie. Deze doelstelling moet per EU-land  worden vertaald naar nationale verplichtingen.

Hoogspanningsmast

Europarlementariër Bas Eickhout is erg te spreken over de uitkomst van de stemming die dinsdag plaatsvond: “Hoe minder energie je verbruikt, hoe minder je hoeft op te wekken. Energiebesparing is een razend effectief middel tegen klimaatverandering.”

Keer op keer komt energiebesparing als no-brainer uit de analyses voor slimste klimaatmaatregelen gerold. “Het betaalt zich terug door lagere energierekeningen”, legt Eickhout uit. “En het maakt ons  minder afhankelijk, bijvoorbeeld van gas uit Groningen. En het maakt het makkelijker om een hoog aandeel duurzame energie te bewerkstelligen.”

Momenteel is energiebesparing niet nationaal bindend. Krijgt de industriecommissie haar zin, dan heeft dat zeker gevolgen voor Nederland. Eickhout: “Het halfslachtige en vrijblijvende Nederlandse beleid heeft zorgde ervoor dat we met energiebesparing achterop lopen in de EU.”

Duurzame energie

De stemming over duurzame energie in de industriecommissie viel echter tegen. De doelstelling van 35 procent duurzame energie in 2030 is goed, maar in de verdere uitwerking worden er heel onverstandige besluiten genomen.

Deze doelstelling wordt niet vertaald naar nationaal bindende doelstellingen, zoals nu wel het geval is. Eickhout voorspelt dat daardoor de energiemarkt in Europa scheef gaat lopen: “Landen die al volop in de transitie zitten zullen op de goede weg doorgaan, terwijl de twijfelaars blijven hangen. Vervolgens hindert dat een goed functionerende Europese energiemarkt.”

Eickhout maakt zich zorgen om Nederland: “We behoren samen met Luxemburg en Malta tot de drie slechts presterende EU-landen op het gebied van duurzame energie. Zonder onze huidige nationaal bindende doelstelling hadden we er nog vele malen slechter voorgestaan.”

Daarnaast lijkt de industriecommissie opnieuw het gebruik van voedselgewassen als biobrandstoffen te willen stimuleren. Eickhout: “Het laatste woord is hier nog niet over gezegd. Ik doe er alles aan om het Europees Parlement een verstandig standpunt in te laten nemen tijdens de beslissende stemming.”

Het voltallige Europarlement stemt halverwege januari over beide dossiers. Nadat ook de EU-landen hun gezamenlijke positie hebben ingenomen, zullen de onderhandelingen over de uiteindelijke wetsteksten van start gaan.