Politieke druk blijft nodig om klimaatakkoord uit te werken

Dit jaar organiseert het eiland Fiji COP23, de jaarlijkse klimaattop van de VN, maar de top vindt plaats op het hoofdkantoor van de VN-klimaatorganisatie UNFCCC in Bonn, Duitsland. Europarlementariër en ‘klimaattopveteraan’ Bas Eickhout neemt deel aan de top. Hij verwacht vooral veel technische onderhandelingen, maar wil vooral de politieke druk hoog houden.

COP23

Op deze klimaattop moeten we vooral uitzoeken wat we nou precies in Parijs hebben afgesproken, legt Eickhout uit. De doelen zijn helder: ver beneden twee graden opwarming, maar liever anderhalve graad. “Maar hoe gaat we dat concreet uitvoeren? En wat tellen we mee? Vooral over die rekenregels gaan we in Bonn praten.”

Volgens het Parijs-akkoord moeten alle landen nationale klimaatplannen opstellen. Met de rekenregels kunnen we deze toezeggingen en prestaties van de landen onderling met elkaar vergelijken. Anders zijn de claims van landen niet te controleren.

Politieke keuzes

De klimaattop lijkt dan misschien alleen een technische top, maar er zitten wel politieke keuzes achter. Die zouden volgens de theorie nu al gemaakt moeten worden, maar de deadlines lijken niet hard genoeg, waarschuwt Eickhout. “Als we niet oppassen, dan raken we het momentum kwijt. Daarom is het zaak om de politieke druk hoog te houden, ook bij een op het oog technische top.”

Op globaal niveau verwacht Eickhout dat Europa, China en misschien India meer samen optrekken, nu de rol van de VS is weggevallen. “Het zijn de twee grootste landen ter wereld, dus het is logisch om te kijken wat je samen kunt bereiken. En laten we eerlijk zin: Met Washington valt nu niet te onderhandelen.”

Californië

“Het is trouwens wel interessant om te zien welke rol de individuele staten uit de VS kunnen spelen”, zegt Eickhout. Zo komt de gouverneur van Californië naar de klimaattop, toch de vijfde economie ter wereld, als het een zelfstandig land zou zijn. Op veel terreinen, bijvoorbeeld energiebesparing of uitstoot van auto’s hebben de staten eigen bevoegdheden.

De klimaattop in Bonn duurt nog tot en met vrijdag 17 november. Op deze website verschijnen liveblogs, analyses en meer over de laatste stand van de onderhandelingen.