Liveblog COP24 Katowice

Het belooft een lange dag te worden op de klimaattop in Katowice. Officieel is vandaag de deadline om tot een akkoord te komen, maar niemand die daar nog op rekent. We beginnen met ons liveblog om je op de hoogte te houden van ontwikkelingen.

9.26u: De start van de plenaire behandeling is weer uitgsteld. Twaalf uur is de nieuwe tijd.

9.12u: In het Europees paviljoen lopen ambtenaren rond met nieuwe teksten. Waarom staan die nog niet op de website?

zaterdag 7.00u: Eickhout geeft een eerste update voor NOS Radio 1. Het conferentiecentrum is nog erg rustig. De eerste medewerkers beginnen met het afbreken van de tenten voor vergaderzalen die niet gebruikt worden.

23.00u Meer wachten. De plenaire vergadering waar de tekst van het rulebook aangenomen moet worden zou eerst vrijdagavond 7 uur beginnen. Toen 12 uur. Toen zaterdagochtend 4 uur. Nu staat 10 uur in de agenda. Er is echter nog geen nieuwe versie van de tekst. Zal er meer uitstel komen? We besluiten in ieder geval om een paar uur te gaan slapen.

20.30u: Wat is de reden van al de vertraging? Grootste 'sticking point' is de uitwerking van Artikel 6 van het Parijsakkoord: CO2-markten. Meer weten? Zie onze laatste analyse.

19.41u: De volgende klimaattop zou eigenlijk in Brazilië georganiseerd worden, maar de nieuwe regering heeft die toezegging echter ingetrokken. Het was de beurt aan een Latijns-Amerikaans land, uiteindelijk gaat Chili COP25 organiseren. De voortekenen zijn gunstig: het land heeft een kolen-uitfasering aangekondigd

19.39u: De Poolse voorzitter heeft aangekondigd dat om twaalf uur vannacht een plenaire sessie kan beginnen. Ondertussen pluizen Europarlementariërs en beleidsmedewerkers de voorgestelde tekst verder uit.

17.30u: We blijven wachten op een nieuwe informatie, met meer resultaat van de overleggen tussen de verschillende landengroepen.

14.00u: De Chinese minister van klimaat komt langs voor een gesprek met de Europarlemenariërs. Een uitgelezen kans om te vragen naar hun bereidheid om de Chinese klimaatplannen op te hogen, bij de speciale VN-top in september 2019.

12.31u: Update door eurocommissaris Miguel Arias Cañete: “Het positieve is dat we een tekst hebben waar alle landen aan willen werken. Maar we zullen compromissen moeten sluiten om tot een akkoord te komen.” Daarmee gaan de verwachtingen niet omhoog.

Eickhout vraagt aan de eurocommissaris om stevig te zijn op de teksten over het ophogen van de klimaatplannen van landen, zoals in Parijs is afgesproken. Anders wordt het stevigste element uit het Parijsakkoord uitgekleedt.

Brazilië is echt een dwarsligger, vertelt Cañete. De nieuwe regering opereert voor het eerst op een internationaal toneel en wil op z’n strepen staan. Maar gelukkig krijgen ze geen steun en staan ze alleen.

10.01u: Snel even overleggen met de Groene Europarlementariërs. Onze conclusie is dat de tekst die nu voorligt weinig ambitieus is. Er worden vooral technische besluiten voorgesteld, maar de broodnodige politieke besluiten om de ambitie echt op te hogen worden uitgesteld naar een speciale VN-top in september 2019. Landen zijn blijkbaar niet bereid om politieke stappen te zetten en Europa slaagt er niet in om een leidersrol op zich te nemen.

9.51u: De Europarlementariërs krijgen een briefing van de Oostenrijkse onderhandelaar. Oostenrijk is dit halfjaar voorzitter van de EU en onderhandelt dus namens de Europese ministers. De onderhandelaar noemt de tekst een solide basis en ziet geen grote bezwaren. Gefronste wenkbrouwen bij de Groene Europarlementariërs.

8.00u: Beleidsmedewerkers en Europarlementariërs worstelen zich door de 144 pagina’s van de voorgestelde tekst. Er staan nog veel haken in, dat betekent dat teksten nog ter discussie staan.

3.00u: Er is één tekst! Na bijna twee weken klimaattop is de Poolse voorzitter er eindelijk in geslaagd om alle verschillende onderhandelingsteksten in één document te gieten.

Update

Wij houden je graag op de hoogte van het belangrijkste klimaatnieuws.

AANMELDEN