luchtvaart

Internationale luchtvaart sluit klimaatdeal: een eerste stap is gezet

Voorzichtig eerste stapje...

Donderdag is de VN-organisatie voor internationale luchtvaart (ICAO) tot overeenstemming gekomen over de invoering van een wereldwijd mechanisme om luchtvaartmaatschappijen hun groei in CO2-uitstoot vanaf 2020 te laten compenseren. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout: “Dit is een magere deal, maar het is een begin. Het is absoluut cruciaal dat de EU en andere rijke werelddelen verder gaan dan wat vandaag op papier is gezet.”

Luchtvaart onderhandelingen: Europa, stap uit het verleden!

Europa, stap uit het verleden!

Momenteel ben ik in Montreal, Canada, om de ICAO-top bij te wonen. Landen proberen in VN-verband overeenstemming te bereiken over hoe de luchtvaart moet gaan bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering. De onderhandelingen over een mechanisme waardoor luchtvaartmaatschappijen hun CO2-uitstoot gaan compenseren zijn nu ruim een week aan de gang en moeten uiterlijk vrijdag 7 oktober afgerond zijn. Gisteravond kwam het proces in een stroomversnelling: We zouden zomaar over een paar uur een deal kunnen hebben.

Komt ook de luchtvaartsector eindelijk in actie tegen klimaatverandering?

Terwijl landen vorig jaar in Parijs afspraken om te proberen om de opwarming van de aarde onder de anderhalve graad te houden, bleef de luchtvaartsector buiten schot. Volgende week proberen landen in de VN-luchtvaartorganisatie ICAO alsnog om ook voor de luchtvaart afspraken te maken om hun deel op te pakken in de strijd tegen klimaatverandering. Europarlementariër Bas Eickhout volgt de onderhandelingen op de voet en is volgende week bij de top in Montreal, Canada.

Internationale luchtvaart verzint uitvluchten om onder CO2-reductie uit te komen

Europa voert de druk op: er moeten aan het eind van dit jaar plannen liggen van de internationale luchtvaart om de uitstoot van CO2 terug te dringen. Maar de luchtvaartsector verzint uitvluchten om daaronder uit te komen. Europarlementariër Bas Eickhout volgt de bijeenkomsten van luchtvaartorganisatie ICAO op de voet. Deze week is er een nieuwe high level meeting.

CO2-standaard voor vliegtuigen ministapje in strijd tegen klimaatverandering

De VN-luchtvaartorganisatie ICAO bereikte maandag in Montreal overeenstemming over de invoering van CO2-standaarden voor vliegtuigen. Deze standaarden moeten gaan gelden voor nieuwe vliegtuigen die vanaf 2020 gaan vliegen. Europarlementariër Bas Eickhout is aanwezig bij de onderhandelingen en noemt het een akkoord een ministapje: “De nieuwe standaarden voorkomen dat de uitstoot niet teveel stijgt, terwijl we die juist hard moeten terugdringen. Het is dan ook veel te vroeg om de vlag uit te hangen; het echte werk gaat nu pas beginnen.”

Internationaal gevecht om CO2-uitstoot luchtvaartsector komt op stoom

Hoe maak je afspraken over de CO2-uitstoot van een internationale sector zoals de luchtvaart? De Verenigde Naties doen een poging in hun dochterorganisatie ICAO, maar daar heeft de luchtvaartindustrie een stevige vinger in de pap. Toch moet er aan het eind van 2016 een mechanisme op tafel liggen waardoor luchtvaartmaatschappijen gaan betalen voor hun CO2-uitstoot.

Abonneren op RSS - luchtvaart