De klimaattop vloog voorbij, dus het wordt een nog een lange laatste avond

Deze klimaattop vloog voorbij. Vandaag is de laatste dag van deze vreemde top. Ik bezocht er inmiddels meer dan tien, maar nog nooit maakte ik mee dat op de laatste dag het zo rustig was.

Vacature: vervanging voor de Verenigde Staten gezocht (v/m/x)

Het feit dat we het Parijsakkoord hebben, is te danken aan de bilaterale relaties tussen China en de Verenigde Staten onder Obama. Nu deze motor achter de klimaatonderhandelingen is weggevallen, is het stukken moeilijker geworden om tot concrete afspraken te komen. De EU staat te popelen om de positie van de VS over te nemen. De Chinezen kijken echter de kat uit de boom. Het is als met elke andere relatie: het gaat om vertrouwen.

Eindelijk goed Nederlands klimaatnieuws

GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger schreef deze bijdrage terug in de trein na drie volle dagen op de klimaattop in Bonn.

Druk en inspirerend! Samen met mijn collega Kamerleden heb ik ontzettend veel mensen ontmoet: milieu-activisten, jongeren maar ook ondernemers en politici uit de hele wereld. Allemaal waren we het eens: we moeten alles op alles zetten om klimaatverandering te voorkomen. Deze breed gedeelde instelling was ook de uitkomst van de klimaattop in Parijs in 2015. Maar nu was de vraag vooral hóe we dat gaan doen.

Merkel trekt portemonnee, Macron komt met ideeën

Macron en Merkel

De klimaattop gaat de fase in waarin politieke besluiten genomen worden. Voor de klimaatministers aan de slag gaan, zijn er echter nog de traditionele 'opening statements', deze keer van de Duitse bondskanselier Angela Merkel en de Franse president Emanuel Macron. Als het motorblok van de EU spreekt, is het altijd de moeite waard om even goed te luisteren.

Podcast: De speeches

Podcast

We luisterden woensdag naar de speeches tijdens de opening van het politieke gedeelte van de klimaattop. Maar wat zeiden Angela Merkel, Emanuel Macron en anderen eigenlijk?

Amerikaanse staten en steden overschaduwen fossiele inzet van Trump

Trump zegt het klimaatakkoord op

Het is de eerste klimaattop met president Donald Trump aan het roer in de Verenigde Staten. Iedereen vraagt zich af wat dat betekent voor de klimaatonderhandelingen: Liggen de VS dwars? Krijgt Trump steun van andere regeringsleiders? De antwoorden op deze vragen bepalen voor een aanzienlijk deel het succes van de COP23. We maken een tussenbalans op.

Jaarlijkse Klimaatindex: Nederland blijft onderaan bungelen

Ieder jaar tijdens de klimaattop publiceren milieuorganisaties de Climate Change Performance Index. Volgens de index van dit jaar blijkt wederom dat landen nog niet voldoende doen om klimaatverandering aan te pakken. En wederom bungelt Nederland in Europa onderaan het lijstje. Tegelijk zijn de koplopers ook juist Europese landen en blijft de EU als geheel in de middenmoot te hangen.

Rutte-III moet in Bonn basis leggen voor CO2-reductie van 55 procent uit regeerakkoord

Pre-2020. Een term dat die meesten niet snel zullen gebruiken, maar in Bonn hoor je het de laatste dagen continu.

Maandag 13 november: Een rondje langs de velden

Oud-burgemeeste Bloomberg van New York

We zijn gearriveerd in Bonn, bij de drieëntwintigste klimaattop. Het is nog relatief rustig vandaag, morgen komt de grote hoos met politieke vertegenwoordigers. Vorige week is al op ambtelijk niveau flink onderhandeld over de verder uitwerking van het klimaatakkoord van Parijs. Daar zijn concrete afspraken voor nodig, en natuurlijk geld.

Drie kwesties om in de gaten te houden tijdens COP23

Een rustige tussentop? Er worden op de klimaattop in Bonn misschien geen grote besluiten verwacht, maar er is genoeg gaande om in de gaten te houden. We noemen alvast drie belangrijke punten.