Eindelijk goed Nederlands klimaatnieuws

GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger schreef deze bijdrage terug in de trein na drie volle dagen op de klimaattop in Bonn.

Druk en inspirerend! Samen met mijn collega Kamerleden heb ik ontzettend veel mensen ontmoet: milieu-activisten, jongeren maar ook ondernemers en politici uit de hele wereld. Allemaal waren we het eens: we moeten alles op alles zetten om klimaatverandering te voorkomen. Deze breed gedeelde instelling was ook de uitkomst van de klimaattop in Parijs in 2015. Maar nu was de vraag vooral hóe we dat gaan doen.

Rutte-III moet in Bonn basis leggen voor CO2-reductie van 55 procent uit regeerakkoord

Pre-2020. Een term dat die meesten niet snel zullen gebruiken, maar in Bonn hoor je het de laatste dagen continu.

Klimaatonderzoek: Nederland moet aan de bak

Nederland moet aan de bak

Nederland presteert al jaren onder de maat op klimaatbeleid. Ook dit jaar zet staat Nederland weer bijna onderaan de Europese Climate Change Performance Index.

Nederland wederom slechtste jongetje van de klimaatklas

Wederom blijkt dat Nederland tot de slechts presterende landen van Europa behoort als het gaat om klimaatbeleid. Nederland en Luxemburg zijn de enige twee EU-landen die twee van de drie doelstellingen niet gaan halen, elk ander EU-land doet het beter. Zo blijkt uit een rapport van het European Energy Agency (EEA).

Klimaatbeleid in Nederland en Europa

Klimaat houdt zich niet aan grenzen, daarom werken we samen in de EU; maar ook Nederland moet aan de slag.

Kamer wil bindende doelen voor schone energie

De Tweede Kamer steunde dinsdag een voorstel van GroenLinks en de ChristenUnie voor een verplichte Europese doelstelling voor schone energie. Premier Mark Rutte wilde de doelen liever vrijblijvend houden. Door het voorstel van GroenLinks moet het kabinet zich nu hard maken voor een bindende doelstelling per Europese lidstaat voor schone energie.

Abonneren op RSS - Nederland