Nieuws

Milieucommissie Europarlement steunt GroenLinks-plan voor lagere CO2-uitstoot vrachtwagens

GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout kreeg donderdag steun van de Milieucommissie van het Europees Parlement om CO2-normen voor vrachtwagens aan te scherpen. “Een hogere ambitie is niet alleen absoluut noodzakelijk, maar ook haalbaar voor de transportsector.”

Europarlement eist daden bij woorden: CO2-reductie moet naar min 55% in 2030

Het Europees Parlement wil de daad bij het woord voegen om het klimaat te beschermen. In aanloop naar de VN-klimaattop in Polen eist het dat Europa in 2030 55 procent minder CO2 uitstoot. “Als we beloven om het Parijs-akkoord te halen, dan moeten we natuurlijk ook het beleid erop aanpassen”, stelt Europarlementariër Bas Eickhout tevreden.

Milieucommissie steunt Nederland en wil 55 procent minder CO2-uitstoot in 2030

De milieucommissie van het Europees Parlement legde woensdag stevige eisen op tafel voor de komende klimaattop in Polen. Europarlementariër Bas Eickhout is te spreken over de uitslag van de stemming: “We leggen de vinger op de zere plek: Europa is nog lang niet in lijn met het Parijs-akkoord.”

CO2 en auto's: Duitse regering gijzelt uitvoering klimaatakkoord

De Europese ministers van Milieu laten een grote kans liggen om de CO2-uitstoot voor auto’s en bestelwagens zodanig te verminderen dat Europa op termijn zou kunnen voldoen aan het klimaatakkoord van Parijs. Europarlementariër Bas Eickhout: “Duitsland laat het al afweten één dag nadat het de klimaatwetenschappers van het IPCC op indrukwekkende wijze opriepen tot een beperking van de opwarming van de aarde tot maximaal 1,5 graden Celsius.”

Eickhout naar eerste klimaattop van 'niet-landen' in Californië

Voor de eerste keer in de geschiedenis vindt er in San Francisco een wereldwijde klimaattop plaats die volledig gericht is op zogeheten ‘non-state actors’. Het gaat om organisaties (lokale overheden, steden, ngo’s, investeerders) die niet aan de onderhandelingstafel van een reguliere klimaattop zitten maar wel klimaatbeleid kunnen voeren. Deelnemers zijn onder andere de burgemeester van Parijs, Anne Hidalgo, VN speciaal gezant Michael Bloomberg en Europarlementariër Bas Eickhout.

Telt fossiele brandstof straks toch als klimaatneutraal mee in de luchtvaart?

Door toedoen van de Verenigde Staten en Saoedi-Arabië mogen luchtvaartmaatschappijen fossiele brandstoffen als ‘groen’ meetellen bij hun doelstelling om zogenaamd CO2-neutraal te groeien. Tenzij Nederland en de EU hun tanden laten zien en hier een stokje voor steken. En dat is hoog tijd, concluderen Europarlementariër Bas Eickhout en Kamerlid Suzanne Kröger.

Klimaatpodcast: Bernice Notenboom, poolreiziger en klimaatjournalist

Bernice Notenboom op de Zuidpool

In de eerste aflevering van een nieuw seizoen klimaatpodcasts spraken we (uiteraard) met Europarlementariër Bas Eickhout, maar was ook Bernice Notenbook, poolreiziger en klimaatjournalist te gast. Vanaf het GroenLinks Festival in Eindhoven spraken we over de gevolgen van klimaatverandering die ze nu al ziet tijdens haar reizen. Ook vertelde Bernice over haar tactiek om  CEO's van grote bedrijven mee te nemen op expeditie om ze te overtuigen om klimaatbeleid serieus te nemen.

Europa scherpt doelstelling voor duurzame energie aan en stopt palmolie als biobrandstof

Om 3.38u bereikten de onderhandelaars een akkoord.

Het Europees Parlement en EU-landen kwamen woensdagnacht tot een akkoord over nieuwe EU-wetgeving voor duurzame energie. Belangrijkste punt is dat de doelstelling voor duurzame energie in de EU voor 2030 omhoog gaat naar 32 procent. Op het specifieke punt van bio-energie was Europarlementariër Bas Eickhout hoofdonderhandelaar. Hij slaagde erin een uitfasering van palmolie als biobrandstof voor elkaar te krijgen.

Raamwerk voor Europese klimaatwetgeving staat, invulling moet scherper

“Het raamwerk voor de Europese klimaatwetgeving staat en dat is goed nieuws. De invulling ervan is echter verre van genoeg om de doelstelling van het klimaatakkoord van Parijs te halen. Daar gaan we de komende jaren hard aan werken.” Dat is de analyse van Europarlementariër Bas Eickhout over twee pakketten met klimaatwetgeving waarover het Europarlement dinsdag stemde.

Hoe bereken je de CO2-uitstoot van bossen en houtkap?

Onze bossen zorgen voor een enorme opslag van CO2. Doordat bomen groeien nemen ze CO2 op, maar die CO2 komt weer vrij als bomen afsterven of gekapt worden. Maar hoe neem je dat mee in de berekeningen om – volgens het klimaatakkoord – de CO2-uitstoot in 2050 naar nul te krijgen? De EU is bezig om nieuwe regels op te stellen voor de periode na 2021. Dat leidde tot een verhit debat. Dinsdag stemt het Europees Parlement over de uiteindelijke deal. We doen een poging om het LULUCF-dossier uit te leggen.