Telt fossiele brandstof straks toch als klimaatneutraal mee in de luchtvaart?

Door toedoen van de Verenigde Staten en Saoedi-Arabië mogen luchtvaartmaatschappijen fossiele brandstoffen als ‘groen’ meetellen bij hun doelstelling om zogenaamd CO2-neutraal te groeien. Tenzij Nederland en de EU hun tanden laten zien en hier een stokje voor steken. En dat is hoog tijd, concluderen Europarlementariër Bas Eickhout en Kamerlid Suzanne Kröger.

Op papier is de International Civil Aviation Organization (ICAO) een suborganisatie van de Verenigde Naties, maar in de praktijk blijken de luchtvaartindustrie en de -maatschappijen een stevige vinger in de pap te hebben. De organisatie is nu plannen aan het uitwerken voor een CO2-compensatiesysteem voor internationale luchtvaart.

CO2-neutraal groeien

De internationale luchtvaartsector heeft zichzelf anderhalf jaar geleden het zwakke doel gesteld om vanaf 2020 ‘CO2 -neutraal’ te gaan groeien. Kortom, enkel de jaarlijkse uitstoot boven het niveau van 2020 moet op de een of andere wijze gecompenseerd worden. “Waar het op neer komt is dat alle economische sectoren hun uitstoot moeten terugdringen, behalve de internationale luchtvaarsector”, stelt Kröger.

Woensdag besloot de ICAO om ‘schone olie’ aan het lijstje met compensatiemaatregelen toe te voegen. Olie zou schoon zijn als er bij het raffineren duurzame energie gebruikt wordt. Eickhout heeft er moeite mee om de plannen serieus te nemen. “CORSIA is een grote greenwashing-exercitie geworden, de ontwikkelingen omtrent biobrandstoffen, andere compensatiecriteria en transparantie zijn al even zorgelijk.”

Emissiehandel

Europa heeft haar eigen emissiehandelssysteem, ETS, waar volgens de wet internationale luchtvaart van en naar de EU onder hoort te vallen. “Tot nu toe hebben we de daadwerkelijke uitvoering van die wet uitgesteld in afwachting van het internationale systeem”, zegt Eickhout. Maar dat internationale systeem dreigt zo betekenisloos te worden, dat de EU behoort aan te geven dat zonder aanscherping van de regels er geen reden meer is om mee te doen.”

Kröger: “Met deze slappe internationale afspraken op luchtvaart gaan we de klimaatdoelen niet redden”. Een ding is duidelijk: verdere groei van de luchtvaart (bijvoorbeeld op Lelystad Airport) staat haaks op ambities van Parijsakkoord. “Ik verwacht een krachtig signaal van Nederland: de regels worden aangepast, of de EU gaat haar eigen weg.”