Het aanpakken van klimaatverandering vraagt om investeringen in energie uit wind, zon, water en aardwarmte. Niet alleen leveren deze investeringen energie zonder CO2-uitstoot of radioactief afval, ook zorgt het voor werkgelegenheid en energieonafhankelijkheid.

Dagelijks geven we in de Europese Unie één miljard euro uit aan de import van energie. We kunnen dit geld ook rechtstreeks in de Europese economie pompen door zelf onze energie op te wekken. En dan zijn we meteen niet meer gedwongen om energiecontracten af te sluiten met dubieze regimes, zoals het Rusland van Poetin.

Wij willen betaalbare, schone energie, waar wij trots op kunnen zijn. Nederland kan een koploper in duurzaamheid worden, door windmolens op zee te plaatsen, zonnepanelen op onze daken betaalbaar te maken én energie te besparen. Koploper, in plaats van de achterblijver die we nu zijn. Nu helpt de overheid grootverbruikers en producenten van fossiele energie. Jaarlijks ontvangen zij in Nederland meer dan vijf miljard euro aan belastingvoordelen. Als we deze voordelen voor grootvervuilers afschaffen, dan kunnen we investeren in duurzame energie, die wél toekomst heeft.

Bas Eickhout Schone energie in een groene economie schone energie Door over te schakelen op schone energie bestrijden we klimaatverandering, creëren we banen én zijn we minder afhankelijk van dubieuze landen. Door over te schakelen op schone energie bestrijden we klimaatverandering, creëren we banen én zijn we minder afhankelijk van dubieuze landen.